Metro Moskou

Moskou metro is niet alleen maar een vervoermiddel, Moskou metro is er een waar Moskou trots op is, de mooiste metro ter wereld. Elke metrostation in het centrum van Moskou is een historisch, kultureel en architectuur monument. In de jaren 30 werden de metrostations in het centurm van Moskou gebouwd. Het credo van de architecten van de metro was Geen ondergrund maar het ondergrond paleis;. Tot nu toe groeit de metro, er worden steeds nieuwe lines en stations gebouwd.
Metro is open van 5.30 s'ochtends tot 01.00 s'nachts elke dag. Elke nacht van 01.00 tot 5.30 wordt de metro onderhouden.

Het net bestaat uit twaalf lijnen, die op drie manieren aangeduid worden: door middel van nummers, namen en kleuren. De lijnen doorkruisen de stad (zogenaamde radiale lijnen), met uitzondering van Koltsevaja (lijn 5). Dit is een 20 kilometer lange ringlijn die alle andere lijnen met elkaar verbindt. De rijrichting van de ringlijn valt op te maken uit de omroepstem. Een mannelijke stem kondigt de stations aan als de trein met de klok mee rijdt en een vrouwelijke stem als de trein tegen de klok in rijdt. Bij de radiale lijnen geldt dit principe voor respectievelijk de treinen richting het stadscentrum en naar de buitenwijken. Het netwerk ligt bijna helemaal ondergronds, hoewel sommige lijnen de rivieren Moskva en Jaoeza kruisen met een brug. Een uitzondering is ook de lijn Filjovskaja, die een lang bovengronds traject heeft met zeven bovengrondse stations.

Voorheen moest men speciale muntjes kopen voor de metro. Tegenwoordig is de metro van Moskou gemoderniseerd. Nu kunnen er kaartjes worden gekocht voor een, tien of meer reizen. In de magneetstrip staat vermeld voor hoeveel reizen het kaartje geldig is. Als het kaartje door het poortje van de metro wordt gehaald, wordt achterop de dag en tijd van de reis gedrukt.

In december 1932 werd begonnen met de bouw van de metro en op 15 mei 1935 werd het eerste traject geopend tussen Sokolniki en Park Kultury. Twee andere lijnen werden eveneens voor de Tweede Wereldoorlog geopend. Stalin had een geheime doorgang vanuit zijn woning naar het metrostation Tsjistyje Proedi (Zuivere Bronnen).

Nu heeft het net een totale lengte van 269,5 kilometer, twaalf lijnen en 165 stations. Meer dan zevenduizend treinen vervoeren iedere dag acht tot negen miljoen mensen. In de spits komt er iedere tachtig seconden een trein op het perron aan. Daarmee is het het efficienste en snelste vervoersmiddel van de stad. De metrostations zijn versierd met beeldhouwwerken, mozaieken, glasbeschilderingen en worden soms zelfs door kroonluchters verlicht. Ook de bovengrondse ingangen zijn vaak versierd. Het is niet altijd even makkelijk om in deze bouwwerken een metrostation te herkennen